Jūs atrodaties šeit:

Pieņēmumi un patiesība par vilcieniem

Šajā sadaļā atradīsiet skaidrojumu pieņēmumiem, kas nereti izskan sabiedrībā jautājumu vai apgalvojumu formā vai par ko izvēršas diskusija, cik uzņēmums ir vai nav elastīgs savā darbībā. Izskatāmo neskaidrību saraksts tiks pastāvīgi papildināts, lai esošajiem un potenciālajiem pasažieriem paliktu pēc iespējas mazāk balto plankumu vai pelēko zonu pasažieru pārvadājumu ar "Pasažieru vilcienu" jomā.

  • “Pasažieru vilciens” un “Latvijas dzelzceļš” ir viens uzņēmums

Tie ir divi dažādi uzņēmumi. “Pasažieru vilciena” saimniecība ir vilcieni, savukārt “Latvijas dzelzceļa” pārziņā ir visa infrastruktūra – sliedes, vadi, peroni, stacijas.

Akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens” ir 100% valstij piederošs dzelzceļa pasažieru pārvadātājs un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējs.

AS “Pasažieru vilciens” dibināta saskaņā ar valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” restrukturizācijas programmu. Uzņēmums tika izveidots līdzšinējo VAS “Latvijas dzelzceļš” struktūrvienību Pasažieru Pārvadājumu uzņēmuma “Elektrovilciens” un PPU “Dīzeļvilciens” vietā, un tādējādi kļuva par pirmo VAS “Latvijas dzelzceļš” meitas uzņēmumu. Bet no 2008. gada oktobra AS “Pasažieru vilciens” ir patstāvīgs valsts īpašumā esošs uzņēmums.

2020. gadā “Pasažieru vilcienam” piederošie vilcieni pārvadā pasažierus četros elektrovilcienu (Rīga – Tukums, Rīga – Skulte, Rīga – Jelgava un Rīga – Aizkraukle) un piecos dīzeļvilcienu (Rīga – Sigulda – Valmiera – Lugaži – Valga, Rīga – Madona – Gulbene, Rīga – Krustpils – Rēzekne – Zilupe, Rīga – Krustpils – Daugavpils – Krāslava un Rīga – Dobele – Liepāja) maršrutos Latvijā.

  • Konkrēti vilcieni braukā tikai konkrētos maršrutos

Ik dienu “Pasažieru vilciens” veic ~243 reisus – elektrovilcieni kursē 4 līnijās un dīzeļvilcieni kursē 5 līnijās.

Elektrovilcieni darbu uzsāk gan Rīgas stacijā, gan elektrolīniju galapunktos, piemēram, Tukumā, Skultē, Aizkrauklē vai Jelgavā. Dienas laikā tie, braucot caur Rīgas staciju, vairākas reizes sasniedz šo un citu maršrutu galapunktus. Piemēram, elektrovilciens no Rīgas dodas uz Jelgavu, tad atpakaļ uz Rīgu, tālāk tas no Rīgas dodas uz Saulkrastiem, pēc tam atpakaļ uz Rīgu, un no turienes var doties uz Sloku, bet vēlāk – uz Lielvārdi.

Par savienotajiem reisiem iespējams uzzināt mūsu mobilajā lietotnē un mājaslapā (piemēram, maršrutā Ogre - Bulduri) – uz tiem norāda zīmīte ar zaļu bultu un laiku, cik ilgi vilciens stāvēs Rīgas stacijā.

Savukārt dīzeļvilcieni atkarībā no sastāvu pieejamības un ietilpības nepieciešamības tiek norīkoti konkrētos reisos gan no Rīgas, gan no neelektrificēto zonu galapunktiem – kurš vilciens cikos kurā līnijā kursēs, nosaka uzņēmuma atbildīgās struktūrvienības. Var būt arī tā, ka dīzeļvilciens, kurš pienācis no Valgas, tālāk var doties uz Daugavpili. Bet jāņem vērā, ka dīzeļvilcieni veic garākus maršrutus, ceļā pavada vairāk laika un mazāka ir savienoto reisu iespējamība dienas laikā.

  • Vilcienā par biļeti var norēķināties tikai ar skaidru naudu

Vilcienā par biļeti var norēķināties gan ar skaidru naudu, gan maksājumu karti. Konduktori kontrolieri pieņem abus šo norēķinu līdzekļus un veic biļetes izdruku. Piemaksa 0.50 eiro apmērā par vilcienā pirktu biļeti būs tikai tādā gadījumā, ja pasažieris brauc no pieturas, kurā konkrētajā brīdī strādā biļešu tirdzniecības kase.

  • “Pasažieru vilcienam” nav savas mobilās lietotnes e-biļešu iegādei

“Pasažieru vilciens” 2016. gadā ir izstrādājis savu mobilo lietotni, kuru ar šādu nosaukumu bez maksas var lejupielādēt App Store vai Google Play mobilo lietotņu veikalā.

Mobilajā lietotnē iegādāta vilciena biļete ir ne vien 5 vai 10% lētāka, bet tā arī nav jāizdrukā – tā tiek piegādāta lietotnes sadaļā Biļetes un norādītajā e-pasta adresē, atliek vien atvērt un uzrādīt konduktoram kontrolierim.

  • Vagonu parkā stāv daudz neizmantotu vilcienu sastāvu

Vagonu parka depo, ko var redzēt, braucot ar vilcienu garām pieturai Vagonu parks, ir vilcienu naktsmājas – vilcieni tajā tiek uzkopti, apkopti, uzpildīta degviela, veikti nelieli remontdarbi. Neviens uzņēmuma rīcībā esošais vilciens nestāv bezdarbībā – diennakts laikā gandrīz katrs no tiem dodas reisos.

  • Vilciena sastāvs ir viens vagons, ko var pievienot jebkuram vilcienam, kad maršrutā ir daudz pasažieru

Vilciena sastāvu veido galvas vagons/ar vadības kabīni, motorvagons, piekabes vagons. Viens elektrovilciena  motora vagons ar pantogrāfu velk galvas vai piekabes vagonu, savukārt dīzeļvilciens sastāv no trim vagoniem, no kuriem vienā ir motortelpa. Tāds ir jaudas sadalījums, lai vilciens kustētos.

Mūsu elektrovilcieni komplektējas pa 4 un 6 vagoniem, dīzeļvilcieni – pa 3 vagoniem. Ir tikai viens dīzeļvilciens ar 4 vagoniem, kuram 2 vagoni ir ar motortelpu. Attiecīgi elektrovilciena sastāvu iespējams pagarināt ik par 2 vagoniem, dīzeļvilciena – ik par 3 vagoniem.

  • Vilcienā atskaņotos audio paziņojumus var nomainīt vienā minūtē un ar vienu pogu

Mūsu saimniecībā esošie vilcieni ir ražoti 20. gadsimta otrajā pusē, un to apskaņošanas sistēma ir modernizēta 20. gadsimta beigās. Lai vilcienus aprīkotu ar jaunu apskaņošanas sistēmu, tiem būtu jāveic dārgs kapitālais remonts, pat ar vagonu griestu pārzāģēšanu, lai pārveidotu gan skaļruņus, gan skaņas padošanas savienojumus starp vagoniem.

Savukārt paļauties uz bezvadu interneta nodrošinājumu un signāla pārraidi pa gaisu nevar, jo, lai arī esam interneta ātruma lielvalsts, vilcienu kursēšanas ceļā ir bieži signāla pārrāvumi. Kā arī vilcienu vibrācija ir tik liela un ziemā temperatūra ir tik zema, ka tas varētu traumēt modernās uzstādītās video un audio iekārtas.

Audio paziņojumu uzstādīšana vilcienos notiek klātienē, manuāli un katrā galvas vagonā vilcienu ienākšanas depo kārtībā nedēļas garumā.

  • Vilciena kursēšanas grafiku var izmainīt vienu dienu iepriekš

Neplānotas izmaiņas, ko vēlas veikt “Pasažieru vilciens”, saskaņā ar reisu pasūtījuma līgumu tiek pieteiktas izskatīšanai VISA “Autotransporta direkcija” un pēc apstiprināšanas – infrastruktūras uzturētājam precīza reisa laika ieplānošanai, lai sliežu ceļu vienlaikus neaizņemtu ar kravas un starptautisko pasažieru pārvadātājiem. Tas viss prasa vismaz vienu mēnesi.

Lūdzu, uzgaidiet